- Italië eist honderden miljoenen euro’s van internetbedrijven Meta, X en LinkedIn die het land zou zijn misgelopen aan btw.
- De Italiaans fiscus zegt dat het openen van een sociale media-account een transactie is, waarbij er betaalt wordt met persoonlijke data en er dus btw afgedragen moet worden.
- Aangezien btw een geharmoniseerde EU-belasting is, zou de zaak uitgebreid kunnen worden naar de alle 27 landen van de Europese Unie.
- Lees ook: Brussel verdiept onderzoek naar X van Elon Musk – mogelijk overtreding regels rond nepnieuws en haatberichten
Italië heeft een belastingaanslag van honderden miljoenen euro’s opgelegd aan socialmediabedrijven Meta, X en LinkedIn. Het gaat om btw die het land zou zijn misgelopen, dat zeggen vier bronnen die directe kennis hebben van de zaak tegen persbureau Reuters.
Italië eist 887,6 miljoen euro van Meta, 12,5 miljoen euro van X en ongeveer 140 miljoen euro van LinkedIn. Die bedragen eist de Belastingdienst voor de periodes van 2015 tot 2016 en 2021 tot 2022.
De fiscus beargumenteert dat het openen van een account bij de socialmediabedrijven feitelijk een transactie is, waarbij de gebruiker betaalt met zijn persoonlijke gegevens. Daarover zou belasting moeten worden geheven. De zaak kan grote gevolgen hebben in de rest van de Europese Unie.
Aangezien btw een geharmoniseerde EU-belasting is, zou de zaak uitgebreid kunnen worden naar de alle 27 landen van de Europese Unie, en zou een herziening van het bedrijfsmodel van de techindustrie kunnen forceren.
In een verklaring aan Reuters zei Meta dat het geen commentaar wilde geven op de details van deze zaak en herhaalde dat het “volledig had meegewerkt met de autoriteiten aan onze verplichtingen volgens de EU en lokale wetgeving”.
Het voegde eraan toe dat het bedrijf “het ten zeerste oneens is met het idee dat het verlenen van toegang tot online platformen aan gebruikers onderworpen zou moeten zijn aan BTW.”
Google schikte al voor €326 miljoen met Italië over btw
Italië heeft al een btw-claim opgelegd aan een groot techbedrijf. Google stemde er in februari mee in om 326 miljoen euro aan belasting te betalen voor de periode tussen 2015 en 2019.
Maar dit is de eerste keer in dergelijke gevallen dat er geen schikkingsovereenkomst is bereikt en dat de Italiaanse belastingdienst de bedrijven een formeel aanslagbiljet heeft overhandigd, de laatste stap voor er een volwaardig gerechtelijk belastinggeschil wordt gestart.
Dit is volgens drie van de bronnen het geval omdat het in deze zaak niet alleen gaat om het bereiken van een schikkingsbedrag, maar om het introduceren van een bredere aanpak.
De drie bedrijven hebben 60 dagen de tijd om in beroep te gaan en zo het gerechtelijke proces te starten. Ze krijgen nog een maand respijt als ze de belastingdienst vragen om een voorstel voor een schikking te formuleren.
Daarna zijn er volgens de bronnen die Reuters sprak, drie verschillende opties:
- De bedrijven stappen naar de rechter en starten een procedure. In Italië duurt dit gemiddeld zo'n 10 jaar.
- De Italiaanse belastingdienst laat de claim laat vallen. Dit kan op elk moment in het proces gebeuren en zowel technische redenen als politieke redenen hebben.
- De belastingdienst en de bedrijven worden het eens over de betaling van en Italië gaat terug naar de Europese Commissie voor een beoordeling, waarbij de procedure in de tussentijd wordt opgeschort.